În primul rând, putem dezvolta inteligenţa?

Există o veche controversă privind capacitatea noastră de a ne dezvolta inteligenţa. Mult timp s-a crezut că inteligenţa este un dat biologic ce ţine în bună măsură de înzestrarea genetică a fiecăruia şi în consecinţă este dificil de educat. Astăzi însă ştim mult mai multe despre funcţionarea creierului şi ştim de asemenea că procesul de apariţie al neuronilor continuă până la vârste înaintate şi poate fi amplificat printr-un stil de viaţă sănătos şi activ. Inteligenţa nu mai este astăzi un dat limitativ asupra căruia nu putem interveni şi în relaţie cu care, cel mult, ne puteam mulţumi să găsim forme mai bune de exploatare a acesteia.

Ce este inteligenţa?

Inteligenţa este simplu spus, capacitatea minţii noastre de a identifica legături între informaţii noi, aparent neconectate. Este procesul care conduce la realizarea acestor legături dar şi capacitatea în sine, ca rezultat.

Dacă ne uităm în Dex, găsim următoarea definiţie:

Semnificativ este într-un fel şi să vedem că, în definiţia din DEX pentru Inteligenţă (deşi nu este o definiţie psihologică ci una lingvistică – dar mult mai accesibilă la nivel general) este imediat adusă în discuţie şi Inteligenţa artificială, cu care iată, oamenii deja se simt în competiţie şi pe care nu o mai putem ignora. Impulsionaţi de această competiţie, marile centre de research din lume investesc miliarde de dolari pentru a finanţa cercetări referitoare la dezvoltarea inteligenţei umane, fie în mod nativ, fie asistată tehnologic.

Pastila de Inteligență

Încă nu există o soluţie magică de care să ştim, nu s-a inventat încă o pastilă care să ne transforme în genii. Filmul Limitless (2011), ce îl are în rolul principal pe Bradley Cooper exploatează excelent acest scenariu, spunându-ne povestea unui om obişnuit care se transformă practic peste noapte într-un erou cu o minte sclipitoare şi abilităţi intelectuale ieşite din comun, doar prin înghiţirea unor pastile fanteziste. O poveste similară ne spune şi filmul Lucy (2014), cu Scarlett Johansson şi Morgan Freeman, aici evoluţia personajului principal fiind încă şi mai spectaculoasă. Nu există astfel de pastile şi probabil nu vor exista niciodată deoarece inteligenţa umană nu este o funcţie ce depinde de o anumită substanţă chimică sau alta, astfel încât, administrând-o să vedem aceste efecte. Astăzi vorbim de inteligenţă multiplă, de faptul că inteligenţa are o structură modulară, diversificată pe specializări diferite şi care, nefiind la fel, nu pot fi toate optimizate în aceeaşi măsură cu aceeaşi soluţie. Conform teoriei lui Hovard Gardner despre inteligenţele multiple, dispunem de fapt de nouă tipuri de inteligenţă, cele mai cunoscute fiind cea matematică/logică, spaţială, lingvistică şi cea muzicală.

Pentru a obţine efecte atât de spectaculoase precum în filmele menţionate, ar fi necesară probabil o rearanjare fizică a tuturor conexiunilor sinaptice existente în tot creierul şi deci este nevoie de mai mult decât de o pastilă magică. Dar rolul filmelor acestora nu este să ofere soluţii la problema dezvoltării inteligenţei umane ci doar să trateze nişte scenarii despre ce s-ar putea întâmpla în astfel de cazuri, aşa că, cinstit este nici să nu le criticăm având astfel de aşteptări de la ele.

Dincolo de astfel de soluţii radicale şi în esenţă “comode” (pentru că nu cer utilizatorului nimic), dispunem astăzi de numeroase experimente stințifice care au arătat cum putem totuşi să ne dezvoltăm inteligenţa, să devenim mai “deştepţi”, dar toate presupun o anumită activitate şi implicare din partea celor dornici. Dar nu este ceva de care să ne plângem pentru că, întocmai precum cineva îşi poate dezvolta fizicul mergând la sală, şi noi ne putem dezvolta inteligenţa printr-o serie de activităţi sau exerciţii mentale.

Da, putem dezvolta inteligenţa şi mai ales inteligenţa copiilor

Toate funcţiile cognitive pot fi dezvoltate prin antrenament, iar inteligenţa nu face excepţie. Inteligenţa, văzută ca şi capacitate generală de a înţelege lumea din jur, de a sesiza esenţialul şi de a rezolva probleme noi pe baza experienţei acumulate anterior este ceva ce putem educa şi dezvolta prin antrenament!

Neuroștiințele şi psihologia desfăşoară astăzi un adevărat asalt asupra problemelor ce ţin de cognitiv, scopul fiind să identificăm mijloace şi soluţii prin care pe de o parte să exploatăm mai bine potenţialul de care dispunem, pe de alta să ne dezvoltăm aceste capacităţi, toate acestea sub presiunea cerinţelor tot mai mari de complexitate pe care le pune lumea contemporană.

Dezvoltarea inteligenţei este cu atât mai eficientă cu cât este începută mai devreme deoarece, pe de o parte, copiii sunt mai flexibili şi deschişi la schimbare, iar pe de alta, beneficiile obţinute într-o fază incipientă au timp să se amplifice şi (auto)potenţeze.

Patru condiţii precursoare necesare pentru a dezvolta inteligenţa copiilor

Vom parcurge în continuare cele mai importante patru condiţii precursoare, recunoscute pentru efectul lor în planul bunei funcţionari a inteligenţei noastre:

  • Fă sport! Sportul are un impact major asupra sănătăţii corpului ca întreg, întărind organismul. Creierul nostru este până la urmă parte dintr-un întreg, o stare generală bună impactează desigur şi buna funcţionare a minţii.
  • Mănâncă sănătos şi echilibrat! Suntem organisme biologice, suntem influenţaţi la nivel chimic de ceea ce mâncăm astfel încât alimentaţia nu poate fi niciodată neglijată. Fructele, alimentele curate şi proaspete trebuie să fie regula nu excepţia.
  • Dormi suficient! Somnul nu este “degeaba” şi nici nu este o stare catatonică. De fapt, în timpul somnului creierul este adesea mai activ decât atunci când omul este treaz, lucrând intens pentru a prelucra şi depozita informaţia acumulată peste zi respectiv dezvoltând noi şi noi legături sinaptice şi nu în ultimul rând, făcând “curat” la nivel neuro-chimic, eliminând toxinele şi reziduurile acumulate de arderile celulare la nivelul creierului. Deprivarea de somn are efecte dezastruoase asupra funcţionării creierului şi ştim cu toţii cât de greu este să rezolvi o problemă de matematică atunci când eşti obosit.
  • Evită stresul! Stresul este o reacţie psihologică şi fiziologică normală a organismului la un factor agresor care ne permite pe termen scurt să facem faţă unei situaţii potenţial periculoase, activând mecanismul de tipul “luptă sau fugi”. Într-o situaţie stresantă, organismul se pregăteşte deci ori să lupte, ori să fugă, dacă creierul estimează că nu ar putea face faţă agresiunii. Problema este că stresul a devenit o constantă în viaţa noastră având zeci de cauze concomitente precum oboseală, suprasolicitare, griji, trafic, poluare, zgomot, astfel încât stresul s-a cronicizat în societatea contemporană, afectându-ne dovedit şi substanţial capacitatea intelectuală.

Ce urmează?

Acestea sunt doar condiţii precursoare, necesare dar nu suficiente pentru a conduce la dezvoltarea inteligenţei. Dacă oricare sau mai multe dintre aceste cerinţe nu sunt îndeplinite pe termen lung, va fi aproape imposibil să vorbim de dezvoltarea inteligenţei. Este ca şi cum am arunca o sămânţă în pământ uscat: este nevoie şi de apă. Doar îndeplinirea acestor condiţii nu te face automat “mai deştept” pentru că scopul lor nu este decât să asigure buna funcţionare a substratului biologic al inteligenţei, adică al creierului. Aceste activităţi nu vin să construiască în plus funcţia cognitivă şi deci este nevoie de mai mult pentru a ne amplifica inteligenţa.

Despre metode şi soluţii de creşte inteligenţa copiilor, în articolul următor: Activități practice pentru dezvoltarea inteligenței copiilor noștri (II)