Public Speaking-ul este despre emoţie
Public Speaking-ul este despre emoţie, comuncare şi dialog între vorbitor şi audienţă. Cel mai rău pentru vorbitor este să fie ignorat. Cum poate vorbitorul să creeze emoţie şi să capteze atenţia, implicarea publicului și să realizeze o prezentare de impact ? Public speaking-ul este atăt o artă cât și o știință așa că vom aborda raspunsul din ambele perspective.
Public Speaking-ul este o Artă
Din perspectiva sa ca artă, nu există o formulă exactă pentru a crea emoţie după cum nu există o formulă exactă pentru ca un poet să compună o poezie precum Luceafărul ori un pictor precum Picasso să picreze Domnişoarele din Avignon. Necesită creativitate, puţin talent, ceva imaginaţie, ceva sensibilitate, deschidere şi curajul de a te „expune” pe scenă. Totuși, un sfat se poate da:
Pentru a realiza o prezentare de impact, pune suflet în ceea ce faci și în discursul tău! Implică-te, conectează-te la subiect și la public, nu vorbi ca și cum ai citi de pe o foaie! Emoția se naște din emoție!
10 sfaturi pentru o prezentare de impact
Desigur că, la fel că în cazul poeziei, ori picturii există şi o componentă “tehnică” a acestor arte care ţine de exemplu în cazul picturii de pregătirea şi tratarea suprafeţei de pânză, aplicarea grundului, aplicarea şi mixarea culorilor în funcţie de calitatea lor chimică, iar din perspectiva compoziţie vorbim de perspective geometrice, umbre şi lumini, tehnică portretulu etc. Din perspectiva sa ca știință, şi în cazul Public Speaking-ului, vorbim de o serie de principii, percepte, sfaturi născute din experienţă care, pe fondul calităţii personale a vorbitorului, vin şi dau rezultate remarcabile dar numai mixate cu implicare și pasiune.
În acest context, iată câteva sfaturi şi sugestii pentru a avea o prezentare cu impact, care stârneşte reacţii şi ţine publicul atent:
1. Stăpâneşte subiectul despre care vrei să vorbeşti
Este o cerinţă pentru a nu te face de ras în primul rând. În paralel însă, cunoaşterea subiectului îţi aduce siguranţă de sine, naturaleţe, inspiraţie şi aplomb astfel încât vei putea susţine în acelaşi timp o prezentare informativă şi interesantă. Dacă nu cunoști bine subiectul și prezentarea nu este deci bine structurată, vei simți și vei transmite nesigurnță, superficialitate, lipsă de pregătire. Dacă va fi vreun impact asupra audienței, va fi unul negativ, și nu asta dorești.
Pănă la a avea o prezentare de impact, trebuie să ai pur și simplu o prezentare bună! Adică bine structurată, bine documentată, bine închegată logic și relevantă pentru subiect și audiență.
2. Încearcă să îţi înţelegi audienţa
Pentru a înțelege audiența, te ajută dacă știi: cine este în sală, care este nivelul lor de cunoaştere al subiectului, care este nivelul de pregătire educaţională. Poți face asta simplu. Pe e o parte uitându-te în sală si folosind observația directă. Cine a venit, ce fel de oameni par. Sau, poți afla aceată informație de la organizatori, cel fel de public țintă și-au dorit și atras la eveniment.
Cel mai important, încearcă să afli care sunt nevoile audienţei. De ce sunt cei din sală acolo, ce aşteaptă ei de la vorbitor? Dacă ai timp și setup-ul permite, încearcă să vii puțin mai devreme astfel încât să poți vorbi informal cu unul sau altul dintre participanți. Îți formezi astfel o opinie directă. Nu în ultimul rând, poți întreba direct în sală, ca parte a exercițiului de încălzire/deschidere (fapt posibil doar la seminarii, workshop-uri, nu și la conferințe, etc). Dacă înţelegi şi poţi servi nevoia publicului, atunci cu siguranţă vei avea un discurs memorabil
3. Anticipează obiecţiile
Mai ales dacă este un eveniment deschis în care publicul poate pune întrebări în sesiunea de Q&A. Chiar dacă nu este cazul, abordarea şi tratarea retorică a celor mai importante posibile obiecţii din partea auditorului se va traduce într-un dialog invizibil cu publicul care îşi va vedea automat abordate punctele controversate și va aprecia asta.
Nu neglija: sesiunea de întrebări și răspunsuri face parte din prezentare iar impresia și sentimentul general cu care rămâne publicul după prezentare depinde și de calitatea răspunsurilor furnizate atunci. Anticipează deci obiecțiile ca să fii pregătit/ă, să lași impresia unui speaker documentat și stăpân pe subiect și vei obține o prezentare de impact !
4. Alege o tema de interes şi actuală
Tema în sine poate stârni interesul dacă este nouă sau mai puţin cunoscută. Oamenii sunt mereu interesaţi să înveţe ceva nou. Ce ar fi dacă am povesti acum de faptul că roata este rotundă? Găndește-te că oamenii au rapid opțiunea de a se deconecta de la prezentare dacă este plictisitoare. Fie în mintea lor, fie pe telefoane mobile. Trebuie să fii tu cel care produce știrea! În acel moment, tu și prezentarea ta concurezi cu stirea zilei!
Și atunci, tu și prezentarea ta trebuie să fii „știrea zilei”! Participanții trebuie să își spună în sine: „Wow, ce interesant! Nu știam asta!„. Atunci și doar atunci ești sigur/ă de atenția lor. Astfel și doar astfel poți avea o prezentare de impact !
5. Fii expresiv
Dacă tema este sau nu interesantă pentru că uneori ai mai mult sau mai puţin control în alegerea ei, măcar fii tu interesant. Atât tema cât şi vorbitorul pot stârni interesul iar vorbitorul o poate face prin stil, prin vocabular, prin argumente, prin intonaţie şi exprimare. Să nu uităm că doar din intonaţie putem transforma „Da”-ul în Nu şi „Nu”-ul în Da! Fii deci expresiv, nu te teme de ridicol, teme-te de letargie. Pentru a înţelege puterea expresivităţii, să ne gândim dar la Mr. Bean care a reuşit numeroase scene remarcabile, de multe ori mut, nerostind niciun cuvânt.
6. Fii autentic, fii tu însuţi
Nu îţi pune o mască, nu vorbi ca şi cum te-ai ascunde! Dacă tot eşti pe scenă, ieşi în faţă! Gândeşte-te la un brand, orice brand (auto, electronice, telefoane mobile). Calitatea brandurilor este că se disting de alte branduri. La fel şi calitatea unui vorbitor de impact: are stilul sau, trebuie să fie unic! Din fericire, „întâmplător”chiar ești unic! Mulți speakeri însă, de multe ori fără să își dea seama, aleg să imite pe altcineva. Poate este un mentor, poate este un alt speaker foarte bun sau o persoană publică. Cert este că din momentul în care încetezi să fii tu, încetezi să produci impact cu adevărat. Poate durează un timp pănă îți definești stilul personal care să te reprezinte cu adevărat. Dar nu face atunci dintr-o alegere temporară un model permanent dacă vrei să realizezi o prezentare de impact.
Continuă să îți cauți stilul, dacă nu vrei să fii o „copie”! Pănă la urmă, nu ar trebui să fie foarte complicat. Ești deja unic, trebuie doar să realizezi asta și să fii autentic!
7. Foloseşte umorul
Umorul poate lua multe forme, adesea este suficient un cuvânt bine ales pentru a naşte zâmbete. Cu toţii avem nevoie să ne destindem mai mult. Poți spune o glumă bună, este permis. Dar umorul poate veni mai ales din inteligența cu care îți construiești discursul: mici contraste, detalii fine. De exemplu: venind aici, a trebuit să trec „puțin” prin trafic! Cu toții vor zâmbi la această remarcă! De ce nu ar fi prezentarea interesantă şi, acolo unde este potrivit, puţin fun?
8. Foloseşte date statistice
Folosește date statistice, exact cât trebuie. Oamenii sunt atraşi de cifre “mari”, representative, pentru că cifrele au imensă putere de sintetizare şi atât timp cât nu sunt multe, sunt uşor de reţinut. NU îngropa prezentarea în date însă, prea mult strică. Una-două statistici sunt suficiente şi arată că te-ai documentat asupra subiectului. Cum ar fi să spui ceva de genul “ştiaţi că durata optimă a unui discurs trebuie să fie 15 minute”? Garantat în următoarea secundă, 90% din cei care nu erau atenţi se vor concentra pe ce spui!
9. Fii scurt şi la obiect
Dacă tot am vorbit statistici, durata optimă a unui discurs sau a unei prezentări, chiar este 15-20 minute pentru că această este durata medie a capacităţii noastre de rămâne concentrate atunci când suntem pasivi (stăm pe scaun şi ascultăm pe altcineva). Când suntem activi (noi suntem cei care desfăşoară o activitate de interes, atunci putem rămâne concentraţi chiar şi ore întregi – vezi un chirurg în timpul unei operaţii lungi). Dacă trebuie totuşi să ţii o prezentare mai lungă, crează “capitole” de 15 minute şi schimbă puţin stilul, tonul şi sub-topicul la fiecare interval. Astfel va fi că şi cum ai veni cu ceva nou pentru a susţine un nou val de atenţie.
10. Concluzionează la final
Scopul tău este să creezi o prezentare de impact iar o condiţie este ca publicul să îşi reamintească cel puțin (unele) date, fapte şi idei din prezentarea ta. Încearcă să prezinţi încă de la început audienţei un plan al prezentării (de genul: voi vorbi astăzi despre 3 lucruri….) şi apoi, spre final, recapitulează ideile principale: în concluzie, 3 idei ar trebui reţinute… Se ştie că cel mai bine reţinute dintr-o prezentare sunt începutul şi sfârşitul ei aşa că, dacă la final audienţa rămâne cu ceva, măcar rămâne cu ce este important, cu concluzii clare şi succinte, ceea ce nu este puţin, în fapt este excelent dacă reuşeşti!
Mult succes!
DEZVOLTĂ-ȚI ABILITĂȚILE DE PUBLIC SPEAKING ȘI REALIZEAZĂ PREZENTĂRI DE IMPACT