Copiii devin din ce în ce mai ocupaţi, din ce în ce mai devreme

Au devenit de notorietate mondială poveştile de success a numeroşi tineri şi chiar copii, care datorită Televiziunii, Internetului, Youtube-ului, Instagram-ului, Snapchat-ului şi Facebook-ului au devenit vedete internaţionale şi au afaceri de milioane de dolari, cu mult peste posibilităţile financiare ale părinţilor lor. Fie că este vorba de fashion, machiaj, vlogging, programare, apps, etc. aceşti copii, la 10, 12, 14, 16, 18 ani sunt în centrul atenţiei şi reprezintă un exemplu inspiraţional pentru restul milioanelor de tineri şi copii de vârsta lor.

Noile generaţii Millennials şi mai nou generaţia Z, sunt deja dinamici şi prinşi într-o variate de proiecte productive. Fenomenul este în plină dezvoltare și se va amplifica odată cu generaţiile următoare (cele care s-au născut practic cu mobilul şi tableta în braţe, adică generaţiile 100% imersate în digital). Indiscutabil, copiii devin tot mai ocupaţi, tot mai devrme! Avem de-a face cu noi generaţii, nu neapărat mai mature, dar oricum mai de timpuriu axate pe a face ceva cu sens de la vârste mici, chiar dacă totul este făcut “în joacă”.

Scopul suprem al educaţiei este să ne pregătească pentru viitor

Curba evoluţiei psihologice şi intelectuale s-a accentuat, copiii învaţă despre management, business, leadership şi antreprenoriat încă de la 5-7 ani, adesea văzându-şi părinţii ancoraţi în aceste activităţi, mergând cu ei la serviciu, auzind mereu în casă discuţii pe astfel de teme sau participând la programe de tip Şcoala Altfel ori direct pe internet. Există un nou orizont de activităţi pentru copii iar acest trend este abia la început. A ignora realitatea ar fi mai rău decât struţul care îşi bagă capul în nisip. Lumea se schimbă în mare viteză, noi ne schimbăm şi deci şi copiii se schimbă, agenda lor se schimbă, preocupările lor se schimbă, nevoile şi cerinţele lor se schimbă! Ori, ce este educaţia din acest punct de vedere, decât răspunsul nostru (şi al societăţii) la schimbările din mediu, modalitatea în care încercăm să ne pregătim pentru viitor şi să facem faţă noului?

Scopul suprem al educaţiei este să ne pregătească pentru viitor şi să ne faciliteze succesul! Educaţia nu poate fi retrogradă! Fundamental educaţia trebuie să anticipeze viitorul şi să îi vină în intâmpinare, nu mai vorbim că trebuie să răspundă măcar necesităţilor prezentului.

Copiii au nevoie de un nou tip de educaţie

Şcoala încearcă şi uneori reuşeşte, de multe ori însă nu reuşeşte, să pregătească copiii şi noile generaţii pentru viitor. Dovada este că mediul de business se plânge de vreo 20 de ani deja că absolvenţii de licee, şcoli profesionale şi facultăţi sunt oricum dar în niciun caz pregătiţi pentru activităţile practice ale căror profile le-au absolvit! Şi atunci? Cine îşi permite să aştepte liniştit/ă schimbarea când deciziile trebuie luate acum de fiecare părinte?

Copiii au nevoie de un nou tip de educaţie, una bazată pe nevoi reale, autentică, folositoare, care să dezvolte mintea şi intelectul nu doar toceală, o educaţie axată pe descoperire personală, pe explorare, pe experiment, pe imersiune, nu pe texte plictisitoare!

Este nevoie de o educaţie deschisă, bazată pe opţiuni şi înclinaţii personale ale copiilor şi deci personalizată. În plus, este nevoie de o educaţie pentru viitor! Adică foarte dinamică, capabilă să reacţioneze rapid la ritmul alert al schimbărilor din viaţa de zi cu zi! Copiii sunt într-un proces natural de explorare şi descoperire de sine, azi vor ceva, mâine altceva şi este firesc să îşi caute menirea!

Rolul părinților 

Aici este marea misiune şi responsabilitate a părinţilor: să găsească programele educaţionale alternative şi complementare care să ţină copiii în prezent şi să îi orienteze spre viitor, nu spre trecut. Indiscutabil există un fond de cunoştinţe absolut necesare pentru cultura generală: trebuie să ştim Istorie, Geografie, Biologie, Chimie, Fizică, Matematică, etc. pentru a ne descurca în lume dar mai ales pentru că fiecare copil să intre în contact cu toate marile direcţii şi discipline ale cunoaşterii pentru a-şi descoperi şi testa înclinaţiile. Cum altfel ar putea ajunge cineva să îndrăgească Chimia (de exemplu) şi în timp să ajungă un expert de talie mondială altfel decât descoperind de mic/ă frumuseţea acestei discipline? Dar chiar şi aceste discipline ”fundamentale” ar trebui studiate într-un mod nou, axat pe descoperire şi experiment.

Educație pentru viitor

Pe de altă parte, sunt defavorizate, ca să nu zicem că în multe şcoli lipsesc cu desăvârșire, lecţii ori proiecte despre Public Speaking, Managementul Timpului, Învăţare Accelerată, Citire Rapidă, Inteligenţă Emoţională, Negociere, Antreprenoriat, etc. Un curs de Învățare Accelerată poate economisi sute ori mii de ore de învățare ineficientă. Un curs de Public Speaking dezvoltă abilitățile de comunicare și afirmare personală. Un curs de Citire Rapidă ajută toată viața iar abilitățile astfel deprinse se perfecționează prin utilizare firească, fără efort. Dezvoltarea Memoriei este alt subiect fundamental, avalanșa de informații la care suntem supuși nu va înceta.

Este deci nevoie de educaţie alternativă pentru a compensa aceste nevoi. Este nevoie de programe educaţionale de calitate, de conţinut, axate pe nevoi concrete şi orientate spre viitor, totul într-un format modular şi accesibil. Făcute devreme, astfel de cursuri produc efecte pozitive remarcabile pentru că o deprindere bună își amplifică rezultatele în timp! Avem deci nevoie de un nou fel de a face educaţie: viitorul se întâmplă de acum!

Curs Învățare Eficientă: pentru cei care vor să învețe într-o oră cât alții în două