Cine (nu) se teme de Bacalaureat?

Examenul de Bacalaureat a devenit deja de câţiva ani un motiv de îngrijorare naţională! Examenul este perceput acum drept unul corect şi obiectiv datorită omniprezentelor camere de luat vederi (mai nou şi cu sunet) pregătite să înregistreze şi cea mai deşteaptă tentativă de fraudă! Nu spun că este rău, rolul unui examen este să despartă grâul de neghină şi să creeze astfel o ierarhie de valori! Fără examene corecte am putea lua drept profesionist un necunoscător, cu consecinţe grave! Cine şi-ar dori un electrician care lasă în urma sa o instalaţie potenţial letală în cazul unui scurtcircuit? Cine şi-ar dori un asistent medical care nu poate deosebi o angină pectorală de un infarct? Toate profesiile şi joburile necesită profesionalism (şi nu este un joc de cuvinte) şi responsabilitate, oricât de (ne)calificate ar fi acestea, absolut toate! Sunt sigur că oricare dintre noi, în postura de Client sau Utilizator, ne dorim să beneficiem de produse şi servicii de calitate, executate de cei specializaţi în acele domenii. Ori pentru asta, avem într-adevăr nevoie de examene corecte (în general) şi de un sistem educaţional eficient!

 

Necesar, dar și Suficient?

Dar dacă sistemul a devenit foarte bun în a ”taxa” elevii, sistemul nu a devenit simultan la fel de bun în a crea competenţe, nu pentru că un Bacalaureat corect în sine nu ar fi un merit de lăudat (chiar şi pentru asta şi ne-a luat mult timp!). Performanța are două componente care se completează reciproc pentru că ceea ce este ”necesar” nu este neapărat şi ”suficient”!

Este necesar să se ia toate măsurile pentru un Bacalaureat corect dar este şi suficient ca să avem un învăţământ de calitate? NU, nu este!

Pentru ce ne chinuim să ținem copii în școli dacă acestea nu produc rezultatul dorit? Pentru ce mii de părinți se sacrifică pentru copii lor, încercând să le ofere suport (de la caz la caz după posibilități), dar cu certitudine depun efort pentru a le oferi o viață luminată de cunoaștere și educație dacă la final sute de mii de elevi nu trec de acest Bacalaureat ???

Este mult mai greu şi durează mult mai mult să creşti calitatea învăţământului decât să pui nişte camere de luat vederi şi să sperii elevii! Nu îmi propun aici să analizez sistemul (este o dezbatere prea amplă – iar sistemul educațional este un sub-sistem al societății cu toate problemele ei, problema este deci și mai largă) pentru că acelaşi sistem care a produs sute de mii de rezultate negative la Bacalaureat produce şi unele dintre cele mai luminate minţi tinere din Europa şi nu numai: olimpici internaţionali români încărcaţi de medalii de aur, creiere de Einstein care ajung la cele mai bune universităţi din lume, brain drain masiv din România spre economiile dezvoltate, etc! Eu personal am întâlnit zeci de astfel de copii în proiectele mele de Consiliere Vocaţională şi Educaţională, mulţi fiind acum studenţi de elită în Anglia, în Franţa, Elveţia, Olanda sau SUA.

 

Aștepți sau Acționezi?

Cu bunele şi relele lui, Sistemul trebuie schimbat şi reformat şi asta se întâmplă deja, chestiunea este că durează prea mult pentru cei care ACUM ar fi avut nevoie de el nu mâine! Ce vină au tinerii şi părinţii lor că sistemul se reformează greu şi că ei au fost prinşi la mijloc? Ce pot să facă zecile de mii de părinţi pentru zecile lor de mii de copii care ”nimeresc” în şcoli mai puţin bune, la profesori fără vocaţie şi fără motivaţie sau pur şi simplu insuficient plătiţi, fără manuale sau fără încălzire pe timpul iernii? Dincolo de extreme (pentru că nu trebuie să generalizăm), sunt şi nenumărate situaţii de mijloc când un copil a avut un profesor bun la Primară, dar nu şi la Gimnaziu. Sau are un profesor bun la Liceu dar la Gimnaziu a fost dezastru. În primul caz vor fi copii care au prins gustul învăţării şi pasiune şi drag de anumite domenii doar ca să fie profund dezamăgiţi şi întorşi din drum mai târziu, exact când învăţau să gândească cu propria minte, exact când ar fi avut nevoie de dialog şi feedback, dezbateri şi încrucişări de puncte de vedere… iar ei primesc superficialitate şi dogmatism! În al doilea caz, copii au avut un început bun dar s-au pierdut pe drum, fundamentele lipsesc şi mai mult chiar decât cunoştinţele în sine, deprinderea şi bucuria de a învaţă şi curiozitatea minţii au fost înnăbuşite prea devreme iar ce mai poate face noul profesor este asemenea cu o structură aparent solidă dar pe o fundaţie slabă! Pe curba lui Gauss, aproape că nici nu cere prea mult efort să realizăm că extremele (cei foarte foarte slabi la stânga) şi cei foarte-foarte buni (la dreapta) vor reprezenta minorităţi în marea masă a elevilor pe ansamblu în timp ce cazurile de mijloc, cu rezultate mixt-mediocre sau cu diverse traume educaţionale vor fi probabil majoritare. Dar chiar şi aşa, vrei un copil mediocru?

Sistemul trebuie reformat şi acest lucru este evident pentru oricine! Se întâmplă multe lucruri bune şi corect este să le observăm şi pe acestea (şi ştim fiecare câte un profesor de excepţie care pur şi simplu te face să iubeşti o materie indiferent de condiţii sau şcoli unde îţi este drag să mergi). Dar din perspectivă practică şi din toate motivele care ţin de imediatul personal şi conjunctura proprie, pentru toţi ceilalţi, FIECARE trebuie să caute o soluţie pentru sine în funcţie de posibilităţi şi capacităţi de moment: învăţat de unul singur, meditaţii la materiile principale, centre educaţionale organizate, etc.

Eu cred foarte mult în ceea ce poţi face tu însuţi pentru ţine şi pentru a rezolva o situaţie, dincolo de a da vina pe ”sistem”! Odată stabilit că lucrurile nu sunt chiar ok cu sistemul, putem depăşi acest loc comun luându-ne destinul în mâini!

Într-o măsură mai mare sau mai mică fiecare este responsabil de propria salvare până să aştepte să fie vindecat sistemul. Aşa că, te întreb: ce faci tu pentru ţine (dacă eşti elev/a) sau pentru copii tăi (dacă eşti părinte) cât mai este timp? Cum îţi poţi ajută copilul să ia mai uşor Bacalaureatul? O parte din soluții le știm și sunt toate mijloace de a compensa deficiențele sistemului: meditații acolo unde este nevoie, implicarea personală a părintelui pe lângă copil (ajutor la teme, cărți, etc), suport moral și finaciar…etc. Dar mai există o soluție interesantă și care poate contribui la toate cele menționate aici, scurtând timpul de învățare cu până la jumătate pentru același efort, sau altfel spus, dublând eficiența la învățare astfel încât să înveți într-o oră cât alții în două!

 

Ce poți face ?

Ei bine, ce se poate face relativ repede şi uşor este să îți/îi dezvolţi abilităţile de învăţare accelerată! A învaţa este o abilitate care se antrenează(!) iar învățarea accelerată reprezintă o serie de tehnici și metode moderne, dezvoltate ștințific special pentru acest scop!

Din motive ce ţin de mediul familial sau de şansă, mulţi copii deprind de mici gustul pentru învăţătură astfel încât a învăţa li se pare uşor şi fun! Dacă faptul de a învăţa li se pare uşor şi fun, atunci desigur că nu vor trebui presaţi prea mult, vor învăţa din proprie iniţiativă şi cu plăcere şi vor obţine desigur rezultate şcolare bune pe ansamblu şi excepţionale la materiile preferate. Alţi copii însă, din exact aceleaşi motive (mediu, şcoală, profesori), fie în cel mai rău caz ajung să urască actul de învăţare în sine, fie nu îl deprind corect şi atunci le este greu să înveţe! Nu materiile îi deranjează (Matematica, Româna, Fizica sau Chimia, etc) şi poate nici profesorii ori alţi factori externi, ci faptul că pur şi simplu nu ştiu să înveţe sau au deprinderi de învăţare greşite! Este ca şi cum ai încerca săritura la înălţime cu un sac de 50 kg în spate! Deprinderi greşite de învăţare se vor fi putut construi oricând în istoria personală, astfel încât apoi, chiar şi în condiţii perfecte, copilul va avea dificultăţi să înveţe şi nimeni nu va şti de ce!

Carenţele (încă) existente din Sistem pot fi compensate prin deprinderea unor Tehnici corecte şi performante de Învăţare Rapidă şi Accelerată! Este un mod de a face ceva cu rezultat imediat şi reprezintă întotdeauna o parte importantă a soluţiei! (chiar şi într-un sistem perfect, deprinderea unor astfel de tehnici şi metode de învăţare accelerate este recomandată, ba cu atât mai mult cu cât fiind sistemul ”perfect”, singurul diferenţiator rămâne efortul personal de a învăţa eficient).

Dacă te pregăteşti pentru Bacalaureat anul acesta sau anul viitor, atunci cu cât mai devreme cu atât mai bine, parcurgerea unui curs de Învăţare Accelerată te poate ajuta! Participanţii:

  • vor deprinde principiile esenţiale ale învăţării corecte (înainte de a învăţarea accelerată trebuie clarificate deprinderile corecte)
  • vor conştientiza şi corecta deprinderile de învăţare greşite, dezvoltate anterior
  • vor descoperi stilul propriu şi predominant de învăţare care îi vor ajuta să obţină performanţe maxime
  • vor învăţa tehnici de lectură rapidă şi metode de memorare eficientă
  • vor învăţa să ia notiţe ultra-eficient (abilitate care scutește timp și multe ore pierdute de transcriere mecanică de la profesori) şi nu îl ultimul rând…
  • vor învăţa câteva tehnici de Gestionarea Emoţiilor înainte de examen! Este păcat ca după multă muncă şi efort depuse să înveţi ce ţi-ai propus să te pierzi exact când ai nevoie mai mult!

Odată deprinse aceste tehnici, ele încep să producă efecte practic de a doua zi! Sigur, prin antrenament și efort personal creșterea obținută devine și mai importantă, zi de zi, lună de lună! Efectul însă cumulat în timp este remarcabil!

Dacă vrei să afli mai multe, apasă aici! Învaţă să înveţi eficient şi vei avea beneficii pe viaţă! Recuperează mai ușor ce ai pierdut sau avansează mai repede cu ritmul la învățare ca să fii pregatit la timp pentru Bacalaureat!