Mentalio: Călina, te rugăm să ne spui câteva cuvinte despre tine şi realizările tale

Călina: Sunt elevă în clasa a VIII-a la Şcoala nr. 195 din Bucureşti. Consider că cele mai importante realizări ale mele sunt cele câteva zeci de creaţii literare în versuri şi proză premiate la numeroase concursuri, publicate în reviste şi volume colective, precum şi în mediul on-line. Amintesc câteva dintre acestea:

  • Premiul “Mircea Sântimbreanu” – Menţiune la Festivalul Naţional de Literatură pentru copii şi tineret “Cezar Petrescu” mai 2015, Buşteni;
  • Premiul II la Concursul “Tinere Condeie”, etapa pe Municipiu, mai 2016;
  • Premiul al III lea la Concursul “Tinere Condeie”, etapa pe Municipiul Bucureşti, mai 2015;
  • Premiul I – Premiul special “Apolodor” la Festivalul Național de Poezie “Gellu Naum” – Faza pe municipiu, aprilie 2015;
  • Premiul al II lea la Festivalul Național de Poezie “Gellu Naum” – Faza naționala, mai 2015;
  • Menţiune la Festivalul Naţional de Poezie “Gellu Naum” – Faza pe municipiu, aprilie 2016;
  • Premiul Editurii Muzeelor Literare – Iaşi la Concursul Naţional “Ion Creangă” de creaţie literară – POVESTI, ediţia a XXIV-a, 17.04.2016;
  • Premiul Special pentru Creativitate – Concursul “Sincretismul Artelor 2016”, secţiunea “Scriere creativă”, iunie 2016;
  • Publicarea a 12 creatii (poezie şi proza) în volumul colectiv “Cavalcada anotimpurilor” – Societatea Culturală “Apollon” şi editura “Rocart” 2016;
  • Publicarea poeziei “Casuţa amintirilor” in volumul colectiv “Sincretismul artelor” 2016, Bucureşti, coordonat de Claudia Muntean;
  • Publicarea povestii “Povestea sperantei” în volumul colectiv “Făuritorii de Povești” Ediţia 1 – 2015, Bucureşti, coordonat de Claudia Muntean;
  • Menţiune pentru povestea “O pijama şi o călătorie”, decembrie 2015, organizat de Revistade povestiri.ro şi publicată pe pagina http://www.revistadepovestiri.ro/o-pijama-si-o-calatorie/;
  • Numeroase creaţii în revista școlii gimnaziale nr. 195, București “Univers 195”
  • Numeroase creații în revista “Apollon Junior” – Revista de cultură, artă și civilizație pentru elevi;
  • Publicarea unor creații în “Clipe albastre” – revista Filialei București Literatura pentru copii și tineret – Uniunea Scriitorilor din Romania.

muncă

Mentalio: Ce îţi place să faci cel mai mult?

Călina: Pasiunile mele sunt lectura şi scrisul.

Mentalio: Cum ai descoperit aceste pasiuni şi cum le cultivi?

Pasiunea scrisului am descoperit-o în clasa a IV-a, odată cu participarea la Concursul de Creaţie Literară „Marcela Peneş”. Frecventez lunar Clubul de Literatură „Clipe Albastre”, organizat de Filiala Literatură Copii şi Tineret – Bucureşti a Uniunii Scriitorilor din România. Cele două activităţi (lectura şi scrisul) sunt complementare şi îmi sunt dragi deopotrivă. Încerc să citesc şi să scriu relativ frecvent, timpul liber disponibil pentru un elev în clasa a VIII-a fiind limitat.

Mentalio: Cine te-a inspirat să urmezi domeniul în care acum performezi?

Încă din perioada grădiniţei bunica mea îmi citea o mulţime de poveşti despre care discutam ulterior. De asemenea, rezolvam împreună rebusuri şi integrame adecvate vârstei, mă provoca să găsesc rime pentru cuvinte şi expresii simple şi să creez poveşti pornind de la cuvinte date. Ulterior, pasiunea pentru scris şi limba română, în general, a fost cultivată de doamna învăţătoare Ionela Denisa Ioniţă şi, mai apoi, de doamna profesoară Oana Raluca Rusan.

Mentalio: Dacă ai putea călători în trecut, care ar fi perioada aleasă şi de ce?

Călina: Dacă aş putea călători în trecut, aş alege Epoca Victoriană (Anglia, în special a doua jumătate a secolului al XIX-lea). Am citit cărţi şi am vizionat filme documentare şi artistice a căror acţiune se petrece în perioada respectivă. Epoca Victoriană a fost o perioadă de prosperitate pentru poporul englez şi a fost marcată de progrese tehnologice importante, aducând o îmbunătăţire semnificativă a calităţii vieţii. După părerea mea, această epocă a fost o precursoare a evoluţiilor sociale şi economice, dar şi a inovaţiilor din secolele XX şi XXI.

Mentalio: Povesteşte-ne pe scurt o experienţă trăită care te-a modelat ori din care ai tras anumite învăţăminte importante pentru tine şi care sunt acestea.

Călina: Mă uitam pe subiect la matematică şi, dacă de la prima vedere nu-mi venea o idee de rezolvare, rămâneam blocată în acel păgubitor „nu ştiu” şi nu mai încercam, abandonam. Cu timpul, mai ales lucrând multe exerciţii, am văzut că metoda „încercări şi greşeli”, apoi iar „încercări”- deci perseverenţa şi ambiţia de a rezolva şi de a înţelege- dă roade. Totul e să nu te dai bătut şi, astfel, poţi câştiga încredere în tine.

citire rapidă

Mentalio: Cum îţi împarţi timpul între şcoală şi restul activităţilor? Cum împaci activităţile extra-şcolare cu programul obligatoriu?

Călina: Programul şcolar este destul de încărcat; mă refer în primul rând la volumul de teme pentru acasă. Îmi planific riguros timpul şi, cu efort, reuşesc să fac loc şi pasiunilor mele, dar şi activităţilor extraşcolare.
O contribuie importantă la reducerea timpului alocat studiului individual a avut-o Cursul de Învăţare Accelerată organizat de Mentalio şi sunt convinsă că, mai ales în anii viitori de studiu (liceu şi facultate), îmi va fi de mare folos şi Cursul de Citire Rapidă, urmat recent tot la Mentalio.

Mentalio: Ce îţi place acum cel mai mult la şcoală (materii dar şi în general)? Dar cel mai puţin?

Călina: Îmi plac mult limba română, engleza, franceza, istoria, chimia şi biologia. Apreciez implicarea profesorilor în pregătirea elevilor care îşi doresc să participe la olimpiade şi concursuri şcolare. Un aspect care îmi displace (care nu depinde în mod direct de unitatea de învăţământ, ci de programa şcolară încărcată) este faptul că am puţin timp liber.

Mentalio: Ce (alte) materii ţi-ai dori să fie adăugate în programa şcolară, care acum nu există şi de ce?

Călina: Cursuri de Public Speaking ar fi foarte utile pentru exprimarea liberă şi convingătoare în public. Am avut şansa să urmez de-a lungul anilor cursuri de public speaking, dicţie, actorie pentru copii şi radio-TV, care m-au convins cât de important este să îţi poţi învinge emoţiile şi să fii coerent când vorbeşti în faţa unui auditoriu.

Mentalio: Cum crezi că ar trebui să încurajeze şcoala tinerii care au pasiuni şi vor să exceleze în domeniile de interes?

Călina: Mi-aş dori ca şcoala să aibă mai puţine materii obligatorii, iar elevii să îşi poată alege obiectele de studiu preferate şi la care doresc să facă performanţă.

Mentalio: Ce înseamnă o educaţie performantă pentru tine?

Călina: Cred că educaţia performantă este cea bazată preponderent pe un sistem interactiv, prin aplicaţii practice, mai puţină memorare şi un volum mai mic de teme pentru acasă.

Mentalio: Cum îţi imaginezi şcoală ideală? Cum ar trebui să fie astăzi educaţia unui tânăr?

Călina: Consider că şcoală ar trebui să dezvolte şi inteligenţele socială şi emoţională, întrucât cea cognitivă (măsurată prin IQ) nu este întotdeauna suficientă pentru a reuşi în viaţă.

Mentalio: Poţi să recomanzi 2-3 cărţi pe care consideri că ar trebui să le citească şi alţi copii/tineri de vârsta ta?

Călina: Romanele care cred că ar trebui citite de alţi tineri de vârsta mea sunt „Castelul de sticlă” de Jeannette Walls, ce are un mesaj motivaţional; trilogia „Miss Peregrine” de Ransom Riggs – o ficţiune plină de suspans; „O poveste haioasă” de Ned Vizzini – o lecţie de viaţă.

învățare acceleratăMentalio: Ce te vezi făcând peste 10 de ani? Care sunt obiectivele tale de viitor?

Călina: Mă văd lucrând în domeniul comunicării: limbi străine, relaţii publice, presă, TV, radio, marketing etc. Îmi doresc să fac ceva ce îmi aduce satisfacţie şi la care pot face performanţă.

Mentalio: Cum crezi că vei impacta lumea prin ceea ce ţi-ai propus să faci în viitor? Ce îţi doreşti să influenţezi prin propriul exemplu?

Călina: Dacă aş crede că ceea ce voi face eu în viitor va avea un impact major asupra lumii, ar fi o mare aroganţă din partea mea. Dar, în acelaşi timp, nu pot nega că, adunând picătură cu picătură, se poate obţine un pahar plin. Aşa că voi spune că o meserie făcută bine, cu entuziasm şi cu preocupare continuă de perfecţionare şi de răspuns adecvat la provocările tot mai incitante ale lumii noastre, mă va alătura numărului celor care sunt cu adevărat Oameni. Cred că de asta este nevoie astăzi şi va fi şi în viitor. Vreau să influenţez respectul pentru muncă şi pentru lucruri obţinute pe căi cinstite.

Mentalio: Ce le-ai adresa, ca îndemn, tuturor copiilor care ne citesc? Dar părinţilor lor?

Călina: Pe copii îi îndemn să tindă la o educaţie cât mai înaltă, le recomand să urmeze cursuri de dezvoltare personală, adaptate vârstei, încă din clasele mici. Părinţii să nu-i preseze pe copii în alegerea profesiei, ci să ţină cont de dorința acestora de a deveni ceea ce îşi doresc şi au datoria să-i susţină. Părinţii să le citească poveşti copiilor şi să vorbească mult cu ei încă din primii ani de viaţă.

Mulțumim Călina pentru acest interviu!